Passiv/aktiv

Såg en intressant fransk dokumentär på SVT2 ikväll som handlade om hur man skriver en bestseller. Vilket jag har på min to-do-list inom de närmsta, tio tjugo trettio åren. Uttalade sig gjorde bland andra P.D. James, Ken Follett och Mary Higgins Clark. Plus en akademiker på det amerikanska kulturministeriet som sa att ju mer människor läser, desto aktivare liv lever de. De som inte läser är passiva: de kommer hem, äter, surfar på nätet och tittar på tv.

Lätt för honom att säga. Jag skulle snarare säga så här: extremt aktiva och stressiga människor läser mindre för att de har mindre tid. Så enkelt är det. Jag läser när jag kan, vilket inte är ofta eftersom jag inte hinner. Har visserligen precis avslutat "Fashion Babylon" av Imogen Edwards-Jones efter en sisådär tre månader. Och när jag kommit hem från redaktionen äter jag, surfar på nätet och tittar på tv. Det betyder inte att jag har ett passivt liv . Tvärtom. Den där akademikern kan hoppa upp och ta sig.

Att det är fredagkväll och klockan snart är ett på natten och jag har suttit vid datorn  med TV-n på i bakgrunden de senaste fem timmarna istället för att gå ut och dricka drinkar med mina kompisar hör inte hit.

Nu ska jag gå och sussa sött på ett mycket aktivt sätt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback